Arkiv

mandag 16. januar 2017

Begynne med Lavkarbo?

Vurderer du å begynne med lavkarbo? Da vil jeg komme med noen tips til deg. Jeg kan kun skrive ut i fra mine egne erfaringer, og hva jeg kanskje ville gjort annerledes når jeg startet. Jeg var svært impulsiv når jeg startet. Gikk på biblioteket dagen før for å låne meg bøker. Det var samme dag som jeg tok avgjørelsen på å legge om kostholdet. Jeg var desperat etter endringer.
Jeg skulle gjerne satt meg mer inni kostholdet, laget en plan som gikk lengere. En plan som fortalte meg hvordan jeg skulle spise i ferier, bursdager, jul, påske osv. Og ikke bestemt meg noen dager før.
Jeg er svært vilje sterk, og målbevisst. Og tror nok det har hjulpet meg mye i starten. Så motivasjon er viktig. Du må virkelig ville. Ønske å endre deg, og dine vaner. Hva er din motivasjon?
Alt som er nytt, er krevende og det fører til jobb. Endre tankemønster. Det tar tid. Jeg ville ha raske resultater, og startet for fult. Jeg ville i ketose raskt.
Men kanskje hadde det vært nok å fjernet brød, ris, hvetemel og potet. Lært meg å se etter alternativer.
Dette kostholdet krever mer planlegging. Man kan ikke bare kjøpe en bolle når man er sulten. Man må planlegge. Ta med seg lunsj osv. Ha alternativer lett tilgjengelig.
Jeg har lært meg til å alltid ha noe lavkarbovennlig i fryseren, om det er rundstykker, brød eller middagsrester har ikke så mye å si, men det ligger der. Jeg trenger ikke ty til annen lettvint mat da, når jeg allerede har noe som er bedre for meg så lett tilgjengelig.

Ved omlegging til lavkarbo, vær obs på at kroppen vil bruke ca. 2-8 uker før den lærer seg å bruke fett under trening, eller annen aktivitet. Det vil si at du vil føle deg i dårligere form, bli raskere andpusten, og ikke ha like bra overskudd. Men dette endrer seg! Hos meg tok det ca. 1 måned.
Dersom du ikke trapper ned på karbohydrater, men går inn for å komme i ketose raskest mulig vil du også kunne få sykdomsfølelse i kroppen, hodeverk og sliten kropp. Følelsen av å brygge på influensa.
Prøv deg litt fram under tilpasningssaken, finn ut hva kroppen klarer. Etter at kroppen min tilpasset seg fikk jeg mye mer energi og overskudd. :)

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar