Søk i denne bloggen

mandag 13. februar 2017

Lavkarbo lasagne med plater

Dette er en oppskrift som er satt sammen fra forskjellige hold. "pastaplatene" fant jeg på LCHF-bloggen, der fant jeg også ostesausen. Kjøttsausen er min samboers :)
Sammen ble dette helt nydelig! Og en familiefavoritt!



Jeg lager "pastaplatene først".

Pastaplater
4 egg
15o gram krem ost
1 dl fiberhusk



Bland alt sammen i en bolle, bruk gjerne en stavmikser. La røra stå 10 min. før du jobber videre med det. Sett stekeovnen på 150 grader.
Når røra er blitt til en deig, er den klar for å jobbes videre med. Finn frem 2 bakepapir, legg en på benken. Legg deigen på bakepapiret, og legg det andre bakepapiret oppå. Kjevle utover deigen, til den blir flat. Sett det så i stekeovnen i 10 min. Ikke fjern bakepapiret før platene er ferdige.
Del så opp deigen med en pizzaskjærer, så du får plater.

Kjøttsaus
400 gram kjøttdeig
2 fedd hvitløk
1 løk
1 boks hermetisketomater
2 ss tomatpure
1 terning kjøttbuljong
1 dl vann
oregano
basilikum
salt



Kutt opp hvitløk og løk. Stek løken til den blir gylden, hell det over i en kasserolle. Stek kjøttdeigen sammen med hvitløken. Hell det over i kasserollen. ha oppi tomatpure, hermetisketomater, vann og buljongen.  La det hele små koke mens du lager ostesausen. Ha oppi krydderet på slutten av koketiden. Smak gjerne til med krydder.

Ostesaus
2 dl fløte
4 dl ost (gjerne 3 dl hvitost og 1 dl parmesan) Bør ikke bruke mer 1 dl parmesan.
Muskat



La fløten koke til det er ca 1,5 dl fløte igjen. Tilsett så osten og la det småkoke til den har smeltet. Tilsett krydder. Smak til.


Nå skal du legge alt lagvis i en ildfastform. Start med kjøttsaus, plater, hvitsaus. Hvor mange lag du lager kommer an på hvor stor form du bruker. Avslutt med ost på toppen.
Stekes på 225 grader i 25 min.



Når vi lager lasagne her hjemme lager vi halve med vanlig pasta, og den andre med "lavkarbopasta". Da slipper vi 2 Lasagner.


Serveres med salat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skinkegrateng (lavkarbo)

Denne gratengen ble laget av varer jeg kunne finne i kjøleskapet. Så oppskriften ble til underveis.  Men resultatet ble bra, og ungene digge...