Søk i denne bloggen

torsdag 15. desember 2016

Gratinert kjøttdeig med blomkål/brokkolimos

Denne oppskriften deler jeg med tillatelse fra min kollega, som ga meg oppskriften.
Det er en slags kjøttdeig-grateng.



Du trenger
400 gr kjøttdeig
2 tomater
3-4 ss sukkerfri ketchup
1/2 blomkål
1/2 brokkoli
2 ss fløte
litt smør
salt
pepper
hvitløkspulver
Basilikum
ost til gratinering


Fremgangsmåte:
Stek kjøttdeigen, når den er ferdig tilsetter du hakkede tomater og ketchup. La dette små koke i 5 min. Smak til med krydder. Hvitløkskrydder er ikke nødvendig dersom du ikke liker det. Tilsett gjerne litt basilikum.

Kutt opp brokkoli og blomkål i biter, ikke store, da det vil ta lengere tid å koke. La det koke til det blir mørt (20-30 min). Hell ut vannet. Tilsett så fløte og smør. Mos brokkolien og blomkålen. Og rør alt godt sammen. Smak til med salt og pepper.  

Legg kjøttdeigen nederst i en ildfastform, så tar du mosen over. Og tilslutt valgfri ost.

Stekes i 25 min på 225 grader.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skinkegrateng (lavkarbo)

Denne gratengen ble laget av varer jeg kunne finne i kjøleskapet. Så oppskriften ble til underveis.  Men resultatet ble bra, og ungene digge...