Søk i denne bloggen

torsdag 5. januar 2017

Brente mandler med tagatose

Brente mandler på lavkarbovis, dette hadde jeg aldri prøvd før, så var litt usikker på fremgangsmåte. Så dette ble mer som et prøveprosjekt, og overraskende nok ble det svært bra! Dette ble farlig godt!

Jeg brukte tagatose, men man kan helt sikkert bruke andre søtningsmidler, men jeg vet at tagatose er fin å bruke når man skal karamellisere.

Jeg brukte:
240 gr mandler (med skall)
75 gr tagatose
1 dl vann
2 ts kanel




Bland alt sammen i en stekepanne, og la det koke. Du må røre HELE tiden, vannet begynner raskt å fordampe.  Når vannet fordamper vil mandlene karamellisere seg, rør til alt vannet er fordampet og mandlene er karamellisert av tagatosen.
Ha så mandlene over på et bakepapir, gjerne med noe unner, da det er ganske varmt. La det avkjøle seg. Mandlene vil klistre seg litt sammen, men det løsner du når mandlene er avkjølt.

Oppbevar de en lukket boks.


1 kommentar:

Skinkegrateng (lavkarbo)

Denne gratengen ble laget av varer jeg kunne finne i kjøleskapet. Så oppskriften ble til underveis.  Men resultatet ble bra, og ungene digge...