Søk i denne bloggen

søndag 12. februar 2017

Små suksessterter lavkarbo

Nå vil jeg dele min favoritt oppskrift med dere! :) Det er nemlig små suksessterter, perfekte størrelser! Og enkle å lage!
Denne oppskriften fikk jeg hos min lokale helsekost, når jeg var innom. Sa jeg skulle bake suksessterte, og ble tipset om å prøve denne oppskriften. Og denne har jeg brukt mange ganger :D


Til bunnen trenger du:
5 eggehviter
100 gram tagatesse
250 gram malte mandler
1 ts bakepulver



Start med å stivpiske eggehvitene med tagatessen.
Bland malte mandler og bakepulver sammen i en egen beholder. før du vender det inn i eggehvitene.
Fordel røra i 15-18 muffinsformer.
Stek de midt i ovnen på 160 grader i ca 20 min, men følg med de siste 5 minuttene. Varierer mye fra ovn til ovn.


Gul krem:
5 Eggeplommer
0,5 dl fløte
75 gram tagatesse
1 ts vanilje
1 ss smør


Hell eggeplommer, fløte og tagtessen i en kasserolle, la det koke til de tykner. Rør HELE tiden, det brenner seg lett. Når kremen har tyknet ha oppi smøret og vaniljen. Rør godt. La kremen avkjøles. Når kremen er avkjølt fordel de over kakene /muffinsene.

Sjokoladesaus:
1 dl fløte
1,5 ss tagatesse
100 gram mørk sjokolade. Minimum 70%.
Kok opp fløten og tagatessen. Når det koker fjerner du kasserollen fra platen. Putt oppi sjokoladen (som er knekt i biter). Rør godt.
Når sausen er noe avkjølt forde heller du det over den gulekremen. Det går ca 1 ss pr kake.
La sausen stivne, så er det klart til servering.

Oppbevares i kjøleskap. Og er helt supre til å fryse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skinkegrateng (lavkarbo)

Denne gratengen ble laget av varer jeg kunne finne i kjøleskapet. Så oppskriften ble til underveis.  Men resultatet ble bra, og ungene digge...